söndag 19 maj 2024

Växtloppis!

Igår stod jag som säljare på en växtloppis. Förra veckan såg jag en annons i vår lokaltidning om att det skulle vara en växtloppis på lördagen, jag fick en plats och under veckan som gått har jag varje dag grävt upp perenner från trädgården. Jag fick ihop förgätmigej, prästkrage, snödroppar, kärleksört, persilja, oregano och akleja. Dessutom packade jag ihop lite fröer. Jag var lite nervös inför eftersom jag inte kände någon och dessutom inte visste riktigt om någon skulle vilja köpa mina ”vardagliga” växter. Men, jag fick bord bredvid en jättetrevlig pratglad tjej! Och redan när loppisen startade hade jag 2-3 personer vid mitt bord som spanat in varsin planta och inom 4 minuter hade jag gått plus (betalade 50 kr för mitt bord samt köpte lite extra plastkrukor för 59kr). 2 timmar senare var allt utom prästkragarna, örterna och fröna slut. Hade jag haft mer förgätmigej och kärleksört hade det säkert gått åt. 

Summan av dagen var att jag sålde för 790 kr. För plantor jag grävt upp ur trädgården! Det var mycket bättre än jag hade förväntat mig! Med mig hem fick jag också en Blue Christmas chili, stockrosfrön samt 3 basilikaplantor (mina har inte tagit sig). Jag betalade 30 kr för de sistnämnda och fick det andra till skänks. 

Just nu steker solen utanför huset, jag har spenderat dagen inomhus, har fått något som mest troligt är solsting. Jag har också påbörjat nya rabatten, men inte kommit till utplantering av blommorna. Solstinget tog över! 

I veckan som kommer ska det bli lite mindre hett (18-20 grader) vilket känns mer lagom. Jag tror vi har 3 ordentliga jobbveckor kvar innan det mest är några sista summerande dagar kvar inför sommaren! 

2 kommentarer:

  1. Gött med sälj! Jag brukar ställa ett bord på framsidan med växter, mitt nummer för swish och en liten notis i lokala FB gruppen. Det försvinner magiskt snabbt!

    Åkte också på solsting igår när jag jobbade på fritidshustomten. Inte jättekul när man har timmen hem i bil och är helt vimmelkantig. Herregud vad man mår knas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat på att ställa ut ett litet bord men inte kommit dit.. Kanske värt att prova?
      Ja, solstinget var riktigt stökigt,…! Blev både illamående, helt slut och ont i huvudet. Men det konstigaste av allt var att det kom dagen efter!

      Radera

Ska kaosrabatten få leva?

Juni kom och halva har gått, i fredags gick jag på semester/ferie/sommarlov. Alltid lika skönt. De senaste veckorna har jag haft som priorit...