onsdag 8 maj 2024

En långhelg i skåne!

Helgen över valborg spenderade vi i Skåne med kulmen i ett härligt vårbröllop. Planen var att också besöka IGMR och få se deras trädgård på riktigt. Tyvärr ställde sjukdom till det för oss så vi fick ställa in det besöket. 

Men vad härligt det var att gå från typ vinter (2-5°C i Stockholm veckan innan) till sommar och +20°C. Vi hann med besök på både Sofiero (fick 4 åringen genom tulpanodlingen så jag iaf fick njuta av några blommor innan lekplatsen hägrade). I Malmö/Helsingborg fick vi njuta av allsköns vårblommor, magnolior och kärsbärsträd i full blom!

Tulpan- och påskliljerabatt i Helsingborg

Magnoliaträd i blom

Jag fick ställa alla sådderna i tråg på vardagsrumsbordet och vattna rejält innan vi åkte. Allt klarade sig och nu längtar jag tills jag kan plantera ut!

Sådder på vardagsrumsbordet! 

I skrivande stund står jag och tottar ut genom fönstret på jobbet (vaktar elever som skriver examination) och utanför faller snöblandat regn, termometern visar ca 3°C och ja, nu längtar jag till lite vårvärme! I Skåne hann vi också med en växtloppis där jag fyndade en revsuga (marktäckare) och ett ormöga som ska få åka ner i rabatten inom kort. 

Jag ska ta och knäppa lite kort på tulpanerna som faktiskt blommar hemma med, inte lika många som tidigare år så jag tror jag får göra en kompletterande tulpanbeställning till i höst. 


4 kommentarer:

  1. Vilket väder ni fick! Synd att det inte blev tillfälle att ses men det var helt rätt beslut. Den luftvägsinflammation som gått runt här önskar jag ingen...

    Nästa gång så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vädret kunde man inte klaga på! En riktig panghelg! Synd med sjukdomen, men så är det! Vill inte heller ha luftvägsinflammation så det var helt rätt! :) Krya på er

      Radera
  2. Vad trist att ni missade IGMR. Kommer det fler chanser?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får vi verkligen hoppas!

      Radera

Växtloppis!

Igår stod jag som säljare på en växtloppis. Förra veckan såg jag en annons i vår lokaltidning om att det skulle vara en växtloppis på lördag...