lördag 6 april 2024

Sådderna!

I veckan har vi haft välbehövligt påsklov. Även om vädret inte visat sig från sin bästa vår-sida (annat än påskafton) har det varit skönt med en paus. Inomhussådderna rullar på (eller växer på?)

Tomaterna, finns det någon bättre lukt än tomatplanta? Jag har i år sått: Mei Wei, Brandywine, Wilma, Tiny tim och en okänd sort (som jag kallar stadsodlingen då det är frön från den stadsodlingen jag var medlem i för många år sedan). Alla dessa såddes v 9 och är omskolade (har fått lite mer planteringsjord att stå i). 

Här har vi bredsådd av kryddor (gräslök, dragon, basilika), sen sockerärter (Lokförare Bergfelts, gråärt och en vanlig sockerärta) samt gurka (Beth Alpha och Sonja). Såddes nu i veckan. 

Några fler tomater, tomatillo, solros, bolltistel, rosenskära. Sådda någongång mellan sport/påsklov. 

Jag anar att det i början på maj kommer vara totalt fullt på växtplatserna. Men förhoppningen är att jag kan ställa ut lite av växterna i uterummet snart (när de vuxit till sig lite mer och inte behöver totalt daglig tillsyn) samt att det är lite varmare. Jag kan tänka mig att gurkorna skulle trivas där inne. Kvar att så är dill och koriander som jag väntar lite med, så de inte hinner gå i blom inomhus. 

Nu längtar jag verkligen tills det blir lite varmare, lite retligt är det att vi denna vecka haft mellan 0-5°C och nästa vecka (när jag inte har ledigt) ska bli 12-17°C. Men det är livet.. Ledigheter kommer, jag har tagit långhelg över första maj och då åker vi söder ut (Skåne), veckan efter är det Kristi himmelsfärd och några veckor efter det är det nationaldagen med långhelg då med! Nu ska jag hålla ut de 2 sista månaderna på detta läsår! /Kemiläraren 









2 kommentarer:

  1. Ser härligt ut! Var bär det av i Skåneland?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min pappa bor i Helsingborg och min syster i närheten av Söderåsen, sen bliur det dagsutflykter till Malmö!

      Radera

Nu börjar det ta sig!

Sådderna jobbar på, har försökt glesa ut plantorna så lössen inte ska få fäste. Det är kul att se små glimtar tillbaka och bli påmind av väx...