torsdag 7 mars 2024

Med våren kom nya tankar!

Nu visar kalendern mars och de senaste dagarna har hoppet om våren starkt kommit tillbaka. Solen värmer och jag har cyklat hem från jobbet utan regnbyxor (har alltid det över mina vintertights för vindens skull). 

På sportlovet satte jag igång med den första sådden, tomater, chili, tomatillo och bolltistel. Allt har kommit upp och nu står de i söderfönster med växtlampan på ca 14h/dygn. Jag har beställt 4 nya dahlior som ska ner i påsar i helgen. Jag valde dessa i år:

Creme de cassis (foto från Blomsterlandet)

Mr Bojanglese (Bild från Cramers blommor)

Bishop of Liecester (foto: Cramers blommor)

Joeys Nicky (Foto: Magnolia)

Jag hoppas att de tillsammans ska ge en praktfull blomning! Lite olika storlekar, färger och blomtyper. Något annat som kommit med våren är nya tankar, mina fonder passerade strax innan nyår en stor milstolpe, 7 siffrigt. Jag trodde inte det skulle vara en sån stor grej men oj vad det känts i magen - på ett bra sätt! Nu är jag 3 månader senare ca 70000plus på det! Det är fantastiskt, jag känner mig otroligt tacksam över de extra tryggheten det ger mig och hur det hela tiden går uppåt (även om jag är medveten att det likagärna kan gå lika mycket neråt). 

Perioden mellan jullovet och sportlovet har varit kämpig för mig, tungt och energin har verkligen sinat. Jag har gjort avkall på sådant som träning och under sportlovet har jag verkligen funderat på om det är så jag vill leva, att hela min energi går åt på jobbet. Jag har alltid jobbat heltid och det har jag i alla fall matats med att det ”måste” man ju för att annars går pensionen käpp rätt åt helvete. Men, i och med vårt sparande så vet jag ju att vi har en buffert för att kunna gå ner i tid. I veckan tog jag därför mod till mig själv och mailade min närmaste chef om hur det såg ut att kunna gå ner och jobba ca 80% efter sommaren och det ska vi ha ett möte om idag! Jag är fortfarande orolig om det kommer ”gå” rent ekonomiskt vilket jag också vet är en obefogad oro eftersom vi kan spara så pass mycket som vi gör. 

Jag hoppas om detta går i lås att energin och tiden för annat ska infinna sig, att jag ska orka träna året runt och känna mig lite mer som att jag inte bara jobbar! 











2 kommentarer:

  1. Tycker du gör helt rätt. Dessutom är det en härlig period framåt med en extra ledig dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag identifierade att jag har låst mig lite i tanken att bara jag jobbar halvtid kommer allt bli jättebra. Och sen tänkt att då måste jag jobba heltid så att vi om X antal år kan gå ner till halvtid - men sen har jag insett att om det tar 1-3 år längre tid innan vi når så vi kan gå ner till halvtid spelar ingen roll, att det förhoppningsvis kommer kännas värt att jobba lite mindre / år men att det tar några år extra att nå halvtid.

      Radera

Nu börjar det ta sig!

Sådderna jobbar på, har försökt glesa ut plantorna så lössen inte ska få fäste. Det är kul att se små glimtar tillbaka och bli påmind av väx...