tisdag 9 januari 2024

Beställning av fröer!

Höst, jul och nyår har gått. Inspirationen att skriva har uteblivit - men planer för trädgården finns! Först ut får min fröbeställning behandlas!

Tanken var att beställa fröer till grönsakerna främst. Planen är som följande:

Odlingslådan närmast uterummet: Tomat, här kommer jag plantera Mei Wei (en kinesisk tomat), Brandywine, "stadsodlingen" (en tomat jag odlat tidigare - har tagit frön från den stadsodling jag var medlem i för många år sedan och den är fantastisk - vet dock inte vad sorten heter). Tanken är också att jag ska plantera en liten busktomat Wilma men ha den i krukor lite här och var. 

Odlingslådan i mitten: Här kommer jag odla två olika sorters gurkor, Sonja och Beth Alpha. Jag har faktiskt aldrig odlat slanggurka så jag gick mycket på känsla vid beställningen. Dessutom ska det få plats sockerärter, Lokförare Bergfelts jätteärt och gråärt här. 

Odlingslådan längs ut: Hit har jag omlokaliserat jordgubbsplantor från en annan del av trädgården, ska fortsätta med det för att tömma två små pallkragar som stått lite dåligt till. Mellan jordgubbsraderna satte jag vitlök i höstas och sedan har vi de perenna örterna som finns kvar. Här ska det kompletteras med gräslök, dragon och rosmarin. Dessutom kommer jag sätta lite rädisa (pink beauty) och sallad (black seeded simpson) i denna låda. 

Zuccini använde vi inte så mycket i höstas vilket gör att den får stryka på foten - vi äter desto mer gurka, tomat och sallad. Jag valde att beställa fröerna från Runåbergs fröer vilket är ett litet småskaligt företag med ekologiska odlingar. 

Dessutom fick det följa med frön till Bolltistel som ska sås och planeteras i en ny rabatt. Men det får bli ett annat inlägg! Dessutom har jag lite tankar om Dahliorna och hur jag ska lyckas lika bra som 2022 - jag tror jag har förstått vad jag missade (hint - gödning!). 

2 kommentarer:

  1. Åh vad kul. Fick mail från Klostra om att förboka barrotade perenner häromdagen. Idag hörde jag vårfågelsång. Även om det är tidigt har vi häng på vår och odlingssäsong!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt! Vilka perenner har du köpt? Vi har en bra bit till odling ... -16 grader i morse och säker 30cm snö där det också kommer mer imorrn! Men, om någon månad så!

      Radera

Nu börjar det ta sig!

Sådderna jobbar på, har försökt glesa ut plantorna så lössen inte ska få fäste. Det är kul att se små glimtar tillbaka och bli påmind av väx...