torsdag 1 juni 2023

Grönsakslandet

Det har varit några dagars stiltje i trädgården, har varit så trött efter jobbet i kombination med fler kvällsaktiviteter vilket gjort att det stått lite stilla. Men nu har jag äntligen fått ut alla bönor, ärter och squashen i landet! Växtstöden bygger jag av pinnar jag samlat i skogen/trädgården och sen bomullsgarn. Behöver oftast inte vara svårare än så. I lådorna är det fortfarande lite mindre organiskt material än vad jag vill ha, så jag kommer ägna sommaren/hösten åt att fylla dem. Gräsklipp, trädgårdsrester och nästa år blir det nog ett lass med hästgödsel till. Jag tycker det känns onödigt att fylla dem helt med köpejord, för stor kostnad - och bättre att ta hand om trädgårdsrens som man annars bara kör till tippen med! 

Lokförare Bergfäldts jätteärt (kanske för pessimistisk med växtstödet?) fick frön av IGMR som har försåtts inne. 

Hela landet!

Mittersta lådan, squash i framkant, gråärt (från IGMR) och bondböna i bakkant. 

I landet närmast uterummet står sockerärterna. I krukorna bredvid landet har potatisen petats ner. 

Bukettsäsongen är igång! Första aklejabuketten. 

Idag har jag signerat avgångselevernas betyg, deadline är imorgon, så det känns skönt att vara klar en dag innan! Nu har jag väldigt få avgångselever i år, om en vecka sätter vi åk 1 och 2 elevernas betyg och sen är det bara de sista dagarna kvar! 






3 kommentarer:

  1. Så underbart det ser ut - en fröjd för ögat. Och ja - du kanske kommer behöva uppgradera stödet till lokföraren ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har testat att samodla lokföraren, gråärt och jättesolrosor i år. Det kan bli fantastiskt bra eller dåligt :)

      Radera
    2. Spännande att samodla - är det mest för platsbristen eller något annat syfte? Jag får kanske snickra ihop ett bättre stöd innan vi åker på långsemestern…

      Radera

Med våren kom nya tankar!

Nu visar kalendern mars och de senaste dagarna har hoppet om våren starkt kommit tillbaka. Solen värmer och jag har cyklat hem från jobbet u...