lördag 3 juni 2023

Allt går inte bara bra..!

Jag inser att jag bara postat bilder om det som växer och frodas - men det är sannerligen inte allt!

Såhär ser våra krusbärsbuskar ut - något är det som är där och äter… Bären sitter kvar men varenda blad är borta

Blåbärsbuskarna jag köpte i våras har det inte hänt mycket med, kanske köpte jag de för tidigt och den frostnatt som kom lite senare tog knäcken på dem? Men de får stå kvar och så får vi se om det kommer blad nästa år…

Dahliorna hade en överlevnadsrate på 2/4 - två av dem kom aldrig igång.. Den ena är nästan försvinnande liten i rabatten bredvid aklejorna som är runt 1 meter. Jag har inte helt koll på vilken av de två detta är - förhoppningsvis är det den mindre av dem så att allt står bra till - men min senaste minnesbild är ju de monsterdahliorna som hade vuxit till sig i augusti. 

Detta är ju absolut charmen med trädgård - att allt inte går varje år och att man får prova sig fram. Förra året fick vi inga björnbär och inte ett enda plommon, idag har vi massor med plommonkart och goda förutsättningar för björnbär (för två år sedan fick jag höra att man på hösten skulle klippa ner björnbären- det ska man inte - de sätter frukt på fjolårsskotten) så nu har jag inte klippt ner dem, men blommat har den inte gjort. Dock brukar de bären komma senare så jag är inte orolig ännu! 

Jag hoppas även att de perenner jag sått från frö tar sig i rabatten, i år sådde jag solhatt och kolibrimynta. De är än så länge små, så jag tror inte på blommor i år, men vi får hoppas att de överlever vintern och sen blommar nästa vår. Ytterligare en sak jag gillar med trädgården, det tar tid! 

Och att man aldrig riktigt blir klar, det är ett projekt som varje år vår växa sig fram. Jag är jättenöjd med grönsaksbäddarna, det är fint att titta på och maken tar kryddor till middagarna därifrån flera dagar i veckan. Nu hoppas vi att tomaterna och alla bönor och ärter tar sig! Innan vi åker iväg på semester måste jag också titta på bevattning till den delen. Velar mellan vattenspridare och droppslang, är lite osäker på om vi får upp tryck i slangen så det räcker till en vattenspridare. Ska höra med någon granne om de har en som jag kan låna och testa. 

Tänk på att allt inte alltid går bra i trädgården och att saker måste få ta tid! 







3 kommentarer:

  1. Stackars din krusbärsbuske. Jag gissar på krusbärsstekel, de kan kaläta en buske. Jag hade dessa på min vinbärsbuske. Jag täckte marken under med markduk. Larverna kryper ner i marken när de ätit färdigt, för att sedan krypa upp igen nästa vår. Jag hittade en inlägg på bloggen nedan: https://malinochmalinstankar.blogg.se/category/skadedjur-sjukdomar.html
    Lycka till önskar Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack för tipset!! När på året ska man täcka? Ska läsa mer och se om jag kommer åt problemet!

      Radera
    2. Jag skulle täcka nu genast, det hindrar dagens larver att krypa ner i marken och nästa års larver att krypa upp till våren. Ta bort alla larver du ser. Jag har haft marken under täckt i flera år nu, busken mår bra och ger mycket bär. Upptäckte nyss ett angrepp på min svartvinbärsbuske, så det blir till att marktäcka där med.

      Radera

Sådderna!

I veckan har vi haft välbehövligt påsklov. Även om vädret inte visat sig från sin bästa vår-sida (annat än påskafton) har det varit skönt me...