fredag 12 maj 2023

Odlingslådor med roslagsmahogny!

Idag byggde jag klart och målade de odlingslådor vi ska ha till grönsakslandet. Lådorna mäter ca 295*80cm och är byggda av enkel obehandlad fasadplank. I varje hörna skruvade jag ihop allt med hjälp av en regel som jag också sågade lite spetsig för att kunna förankra lådan i marken med. 

Arbetsställningen, en bänk där jag sågade alla brädor med fogsvansen. Jag förborrade sedan och skruvade ihop dem i hörnorna. 

Dags för målning med Roslagsmahogny, följde recept och guide hos IGMR. Dottern fick en hink med färg (vatten) och en pensel och gick loss och målade på altanen så jag nästan hann måla klart alla tre lådor innan hon lessnade. 

Alla lådor på tork! 

Målningen ackompanjerades av humlesurr då jag befann mig strax under plommonträdet som blommar ljuvligt! 

Hösten 2021 flyttade jag en pion härifrån (halvt inne i syrenhäcken) till en rabatt, förra helgen upptäckte jag ett litet pionskott där den stod förut! Jag tänker låta denna stå kvar något/några år tills den känns så pass stor att jag vågar flytta på den! Vilken överraskning!

Första pimentos de padron-chilin har kommit! 


Nu är det fredag, jag har sjunkit ner i soffan, rätt mör i kroppen efter arbetsveckan och trädgårdsarbetet. Tack och lov är det kortvecka nästa vecka. Då hoppas jag kunna plantera ut alla plantor i trädgårdslandet! 











2 kommentarer:

  1. Det blev ju väldigt bra! Snyggt jobbat! Roslagsmahogny är verkligen härligt. Våra lådor ser lika fina ut fortfarande trots att det är tre år sedan jag byggde dem och målade med roslagsmahogny.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir fint! :) Jag har även börjat plantera i dem, ska fylla på med organiskt material efter hand för att fylla upp dem lite :)

      Radera

Nu börjar det ta sig!

Sådderna jobbar på, har försökt glesa ut plantorna så lössen inte ska få fäste. Det är kul att se små glimtar tillbaka och bli påmind av väx...