måndag 15 maj 2023

Är det aklejorna som kommer?

Sommaren 2021 publicerade IGMR sitt fantastiska trädgårdsinlägg, som jag fortfarande går in på för att få inspiration. Det är så himla fint och ett inlägg om hur man byggt en trädgård långsiktigt. Där ser ni också bilderna på hans fantastiska aklejor. Jag kommenterade och frågade om jag kunde få frön från dem, vilket inte var några som helst problem. Ett par månader senare kom ett brev på posten med frön.

Dessa sådde jag efter konstens alla regler (de ska köldbehandlas för att gro) och planterade ut i rabatten förra våren. Stora friska starka tuvor av alkor växte över hela förra säsongen, men inga blommor (det är också vanligt att de inte sätter blommor första året). 

Men idag, när jag var ute i trädgården och kollade runt såg jag detta, massa knoppar på nästan alla aklejor. Är det i år de ska blomma? 

Knoppar på akleja! 

I helgen fick jag ut bevattningssystemet och kommande dagarna ska det regna, sedan över Kristi himmelsfärd ska det bli varmt så förhoppningvis slår de snart ut! En blomma jag verkligen hoppas att det ska vara värt 2 års väntan på!!! 


2 kommentarer:

  1. Plötsligt händer det! Det kommer absolut blomma i år. Här har de precis börjat blomma och jag + pollinatörerna njuter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Jag längtar! Ser fram emot det så himla mycket! Att få se hur de ser ut! :) Och faktiskt tänka att jag längtar i nästan 2 år på detta!

      Radera

Nu börjar det ta sig!

Sådderna jobbar på, har försökt glesa ut plantorna så lössen inte ska få fäste. Det är kul att se små glimtar tillbaka och bli påmind av väx...