lördag 6 maj 2023

Grösnakslandet är på plats!

Äntligen är grönsakslandet grävt! Vädret senaste veckan har ju varit kallt, ruggigt och rätt blåsigt. Så inte speciellt kul att trädgårdsjobba, men idag så! Solen sken och det var milt i luften. 

Jag började med att dela in mitt uppmätta område i sektioner (bäddar och gångar). Jag gjorde bäddarna 80cm breda och gångarna 40cm breda. Mitt ögonmått är helt fenomenalt eftersom det tilltänkta området blev precis 3 bäddar och två gångar. 


Tilltänkta området uppmarkerat med pinnar. Jag har absolut inte gjort helt rakt utan det är mycket ögonmått som har fått avgöra. Det ”uppgrävda” området var vår tidigare sandlåda samt att jag jämnade till marken lite som lutade lite väl mycket intill häcken.  

Sedan lade jag kartong i botten, har samlat både hemma och fick med mig ett stort gäng från jobbet. 

Sedan tömde jag komposten på gammalt trädgårdsbös som legat i ett antal år, fin jord hade det blivit. Komposten räckte till 1,5 bädd. Till de andra samlade jag löv och krattade rent på tomten, klippte gräs hemma och i sann IGMR anda så klippte jag även gräset runt lekplatsen på gatan (hade planer på att gå och fråga grannarna om jag fick klippa gräset hos dem om det inte skulle räcka, men det räckte)

Jag toppade upp med brunnen hästgödsel jag var och hämtade i ett stall förra helgen. 

I den ena gången lade jag även lite tänkbark för att se hur det blev. Men jag ska vänta med att fullfölja det då vi ska bygga ramar, egna ”pallkragar” och hänga in bäddarna med. Så blir det tänkbark i gångarna.

Idag har vi som sagt jättefint väder så när dottern sovit klart så blir det nog en hel del utomhushäng. Växterna som är sådda till trädgårdslandet står nu på avhärdning ute på altanen, kanske kan det bli en del utplantering till nästa helg? Trots att jag nu ”plockat bort” säkert 10kvm gräsmatta upplever jag tomten som större, kanske har det att göra med det trädet vi tog ner i höstas? Att det blir luftigare. 

Mitt stickningsintresse rullar på, garnet till tröjan jag stickat är slut (ska köpa nytt nästa gång jag är i stan), så i veckan la jag upp maskor till en härligt mönstrad vante (min första flerfärgsstickning, och ni kan nog se att det rullar på fint!) 


















2 kommentarer:

  1. Ser jättefint ut! Om det inte kommit fram har du brev på måndag förresten.

    Trädgård är bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande! Ska kolla postlådan nu (vi är rätt dåliga på att göra det :))

      Radera

Nu börjar det ta sig!

Sådderna jobbar på, har försökt glesa ut plantorna så lössen inte ska få fäste. Det är kul att se små glimtar tillbaka och bli påmind av väx...