söndag 22 januari 2023

Sparår v 3

Så var vecka 3 till ända, kassaflödet börjar närma sig ”normalt” - förutom bilen där lagningen kostade betydligt mycket mer än en normal vecka. Klädutgiften berodde på ett sellpy köp när maken hittade en Oscar Jakobsson-kavaj för under 500-ingen! 

Kassaflödet vecka 3

När det gäller sysslorna har vi även denna gång hållt oss i makens domän (köket), så det har inte blivit jättemycket gjort. Dessutom har jag mycket av det som man skulle göra, vattenflaska har jag (planen här har under några år varit att köpa en i metall - men dit har jag inte kommit ännu). Frukosten kör hela familjen havregrynsgröt (fortfarande med hemgjort äppelmos från pallade äpplen i höstas), eller hembakat bröd. 

Det jag börjat med nu är att jag sneglat mot nästa månad, då är det kläd-tema och där kommer jag att ha att göra! Så, idag började jag med första uppgiften och rensade underklädeslådan, efter att i veckan tagit tag i strumplådan, känslan några dagar i rad var att jag inte hade några stumpor alls utan hål. Så då tog jag ut allt, gick igenom och parade ihop de udda. Gick jag igenom de med hål i, tog tag och stoppade dem (!) på kvällarna och räknade till 15 par strumpor (enbart de med långt skaft som jag använder nu på vintern). Så känslan av att inte ha några strumpor är som borta! 

Igår gick även min bästa älskade myströja sönder, en Salomon fleece som jag fick på ett löplopp för 7,5 år sedan och som varit väldigt frekvent använd sedan dess. ”Stoppet” som håller tillbaka dragkedjan i nedre delen av tröjan ramlade av så själva ”släden” i dragkedjan ramlade av. Jag har försökt limma det men frågan är om det blir hållbart. Då ställs jag inför valet att byta dragkedja eller att skrota den. Tillfälligt har den blivit utbytt mot en annan fleece jag har. Det är lite med sorg i hjärtat när favoritkläder går sönder, den fleecen är precis lagom varm och nött så den är perfekt skön.

I veckan upptäckte jag även hål i mina vinterskor, ett par Kavatskor köpta på tradera för 3 år sedan, där är planen att lämna in till skomakaren för att laga dem. Problemet där var att jag inte har några andra vinterskor att ha på mig när de lämnas in - men nu slog det mig att jag faktiskt kan ta mina vandringskor. Så det blir nog en tur till skomakaren i veckan. Ska passa på att ta med mig fleecen för att se vad det kostar att byta dragkedja. 

Allt detta känns ändå som att det rimmar väl med min känsla av att vilja leva med ”hållbart”, laga det jag kan, köp ej nytt och i nödfall begagnat. Efter fjärde veckan har jag också tänka göra en fullständig sammanställning av hela januaris utgifter med alla fasta kostnader också för att se vad vi lägger på respektive post. Allt för att få koll! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sådderna!

I veckan har vi haft välbehövligt påsklov. Även om vädret inte visat sig från sin bästa vår-sida (annat än påskafton) har det varit skönt me...