söndag 15 januari 2023

Sparår v 2

Så var andra veckan av mitt sparår till ända, denna vecka var det lugnare med aktiviteter och fokus har istället legat på att komma in i jobbet för vår del (jag hade min första dag med elever i onsdags). Den ekonomiska biten av veckan är en stor post till vår vägförening/samfäldighet. Jag har lagt in den i veckoflödet för det är pengar vi lagt ut - även om den bara kommer en gång per år. 

Löpande kostnader v 2

Vår bil som under de år vi ägt den (kanske 5-6) varit väldigt problemfri åkte på en tjonga och enligt min man är det något som lossnat (hjullager?) och den ska in på verkstad nästa vecka. Med tanke på att vårt bilägande varit väldigt problemfritt känns det ju surt, men jag försöker tänka på att vi haft problemfritt ägande så kommer det ju reparationer förr eller senare. 

Samma dag lyckades jag också spilla kaffe i min jobbdator så den kajkade ihop helt (samma dag var det också ett sådant fruktansvärt regnoväder över stan så min cykeltur till jobbet kändes som en mindre expedition - ingen bra dag för oss helt enkelt). Tack och lov var den gamla så pass gammal att den redan var avskriven så jag kunde enbart gå till receptionen och hämta ut en ny - men jobbigt känns det ju att ha jobbat i 6 månader och redan pajjat en dator. 

Nu hoppas vi att vecka 3 ska bli lite lugnare, lite mer utgifter kommer det nog vara då maken ska ut och käka och då blir det också kollektiva resor till stan. Jag ska någon kväll se till att sammanställa min frö- och dahliabeställning. Försöker begränsa mig till 2 nya dahlior, vill satsa på en orange-aktig då det borde gå bra till vårt blåa hus, dessutom har jag mycket rosa blommor i rabatterna och vill gärna få in någon annan färg. I höstas fick jag en röd-vit dahlia av svärmor som då får komplettera den rosa jag har kvar. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu börjar det ta sig!

Sådderna jobbar på, har försökt glesa ut plantorna så lössen inte ska få fäste. Det är kul att se små glimtar tillbaka och bli påmind av väx...