onsdag 11 januari 2023

Fröinventering

Sådär, välkommen 2023! Mild skånevinter och sol påväg hem förra veckan gjorde att jag har blickat framåt och förberedde min sådd. 


Det kommer bli följande:


Fröer upplagda på golv

Chili: 1 jalapeno (kommer nog få stå inomhus)

Tomat: Här blir det sorterna: Tiny tim, Vilma (körsbärs), okänd sort (som är jättegod, lite röd-grön strimmig och söt) och San Marzano (en mer köttig tomat, god i mat)

Sockerärter: 2 generiska sorter köpta för många år sedan (hoppas de tar sig)

Morot och bladpersilja (den ena önskar dottern sig och den andra maken) 

Blommor: kommer fröså Rudbeckia och Kolibrimynta samt fler aklejor (från IGMR)

Det som jag behöver komplettera med är Squash och Tomatillo (som maken också önskade sig). 


Kolibrimynta och rudbeckia


Gamla fröpåsar av morot, persilja och sockerärt, jag hoppas de tar sig!


Tomatfröna, jag kommer inte ihåg var den okända sorten kommer ifrån - men god är den! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu börjar det ta sig!

Sådderna jobbar på, har försökt glesa ut plantorna så lössen inte ska få fäste. Det är kul att se små glimtar tillbaka och bli påmind av väx...