måndag 9 januari 2023

Tankar efter vecka 1 med mitt sparår

Lagom tills klockan slog 19.30 var jag klar med läggningen av dottern, hon somnade på mig och sedan kunde jag lägga ner henne i sängen. Det slog mig hur priviligerad jag är när min dotter kröp upp på mig för att krama min arm och somna, att hon är en sådan trygg 3-åring. Vi har ett varmt tätt hus, gott om mat i kyl, frys och skafferi och ett tryggt jobb att kunna ta oss till varje dag, vi bor i ett tryggt land med minimalt med korruption… Att få känna den tacksameheten! 

I övrigt drog Fru EB:s sparår igång den 2/1, jag väljer att köra lite min egen tanke på det hela och väljer de dagsuppgifter som känns rimliga. Men förra veckan genomförde jag följande:

- Städ av kyl, skafferi och kryddskåp

När det gäller dagspengen har jag valt att istället ägna januari åt att skärskåda var pengarna går. Tracka varje dag och sedan göra grafer på det. Vecka 1:s kassaflöde (ej fasta kostnader) slutade som följer:


Den största kategorin vecka 1 blev mat på 35% tätt följt av hobby på 22%

Först tänkte jag att det var dumt att börja skärskåda ekonomin i en semestervecka, men sen insåg jag att i februari kommer sportlov, sen är det påsklov och div långhelger, sen kommer ju sommaren och sen är det väl september som är en ”normal” månad innan novemberlov och jul. Så en normalmånad innehåller ju någon form av speciell vecka. Alltså, likabra att sätta igång! 

Vi la betydligt mycket mer pengar på hobby/aktiviteter än vanligt, vi hann med både besök i badhus och skidbacke (premiär med dottern på egna skidor). Men så kommer det nog bli, lagom tills att hon blir 3 och faktiskt går att göra något ”vettigt” med (ex museum) togs ju gratisentren på statliga museum bort, sånt är livet. Maken köpte ett dataspel och jag lite fler garner till mina virkprojekt! 

Veckans uppgifter i Sparåret går lite på sparlåga, blir att göra energi/dadelbollar i helgen (om vi inte har i frysen, måste kolla innan). Annars blir det pengarna som följs och en veckouppdatering nästa vecka! 

Vilken 3 åring vill inte ha en enhörningskorg?







1 kommentar:

  1. Fint med sparår. Vi kör ett sådant också även om det har börjat dåligt med flertalet hemmamiddagar för att ta igen umgänge. Även om man håller det enkelt springer pengarna iväg. Dock väldigt värt om man zoomar ut lite.

    Saknar appen Tink så mycket. Där hade jag stenkoll på alla utgifter. Testar Alwy nu som kör Tinks gamla teknik men det är inte riktigt samma.

    SvaraRadera

Nu börjar det ta sig!

Sådderna jobbar på, har försökt glesa ut plantorna så lössen inte ska få fäste. Det är kul att se små glimtar tillbaka och bli påmind av väx...