torsdag 25 augusti 2022

Marktäckare

 

Rabatten som är på södersidan ser ut såhär just nu - invaderad av citronmeliss och smultron.

Rabatten på södersidan av huset, bredvid altanen är svår, den är så otroligt utsatt för sol och har förut varit torr, den har verkligen gynnats av droppslangen som varje dag bidragit med fukt! I denna rabatt har jag en pion som jag satte förra året (ingen blom i år), backsippa (tyvärr inte heller blommande i år), axveronica (tror jag det är), lite örter - oregano, persilja, timjan och en massa citronmeliss samt revande smultron - och jag höll på att glömma, en av de perenner jag köpte på tradera i våras.... I denna rabatt för jag även ett konstant krig mot en björnbär (taggig) som tidigare ägare haft där.. 

Just nu är det mesta en grön röra - till nästa år ska jag plantera en stor Dahlia här (kanske den Just married jag har i Dahliarabatten i år) för att försöka stävja och trycka ner citronmelissen och björnbäret. Pionen får stå kvar - vill inte flytta på den och inte få blom ett år till… 

Marktäckare är svårt tycker jag - jag vill gärna ha dem eftersom det annars kommer så mycket ogräs - men jag kan också störa mig på att det kan se lite ”skräpigt ut”.. Men, det lutar åt att smultronen får agera marktäckare, dottern är så förtjust i dem att jag inte har hjärta att ta bort dem. 

I övrigt märkte jag när jag hoppade studsmatta med dottern (Japp, en sån letade sig för några veckor sedan hem till oss, en granne vars son vuxit ur deras studsmatta frågade om vi ville ha den.. Ett för bra erbjudande för att säga nej till då dottern har älskat att hoppa hemma hos kompisar) att min chiliplanta börjat få blommor så nyss var jag där med topsen och pollinerade! Vi har så mycket chilifrukter i frysen att vi snart kan starta chilisåsfabrik tror jag! 

1 kommentar:

  1. Jag drömmer om en prunkande trädgård. I år har ogräset får växa fritt i min största rabatt och i min rabatt med pion och lavendel sådde vi gräsfrön för att slippa ogräset. Kan inte skylla på att jag inte har tid utan jag har bara inte prioriterat rätt saker.

    http://hannaskrypin.se

    SvaraRadera

Utplantering av tomater

Under långhelgen tog jag ut tomaterna för första gången, en dag fick de stå ute (tyvärr i lite för stark sol) innan de sen fick komma in på ...