onsdag 31 augusti 2022

Sandlådan väck - grönsaksland på G!

 Eller, på G är att ta i… Men i helgen tog jag de första stegen mot ett grönsaksland! 

Snart ett minne blott!

I helgen tog jag beslut om att sandlådan skulle väck! När vi köpte huset ingick det en sandlåda på baksidan, perfekt när dottern kom tänkte jag och såg framför mig hur hon skulle sitta och gräva där medan jag påtar i trädgården - men barn gör ju inte alltid som man vill… Det har inte blivit många minuter grävna i den där sandlådan så nu ska den bort. 

Sanden tömdes ut och jag kastade bort den i den stora lekplatsen vi har på gatan, det blev ca 10 hinkar med sand (tung) som jag bar bort. Nu har jag tömt ur den mesta av sanden, men sen började det hällregna så då fick jag paus (plus att jag var så trött att jag inte orkade mer!)

Målet är att sandlådan ska bort i höst, jag antar att man bara få bända bort plankorna och kötta ner allt. Så tänker jag att jag fyller på med jord och gräsfrön just nu (så att inte ogräset tar över). Så blir det vårens projekt att få till ett grönsaksland! 

I och med att bevattningssystemet har fungerat så pass bra som det gjort känns det värt att ha ett grönsaksland! Jag har varit lite tveksam till hur jag ska få bevattningen i ett grönsaksland att fungera - men med den pucken löst känns det givet! Ser framför mig hur jag nästa sensommar ska plocka sockerärtor, tomater och annat gott därifrån. 

Återkommer med skiss och plan för hur det ska se ut! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utplantering av tomater

Under långhelgen tog jag ut tomaterna för första gången, en dag fick de stå ute (tyvärr i lite för stark sol) innan de sen fick komma in på ...