torsdag 2 juni 2022

Tomaterna

Medan jag med spänning väntar på mina traderafynd så tänke jag delge er årets tomatplantor! I år odlar jag en busktomat som heter Tiny Tim som jag köpte på frö i vintras. Fröna stoppade jag ner i såjord någongång kring sportlovet. Jag upptäckte i år den fantastiska förodlingsboxen som tomma vindruvsplastlådor är - de har inbyggda dräneringshål och ett lock som kan stängas så det blir som ett litet växthus! Dessutom är min dotter en storkonsument av vindruvor vilket gör att vi hade en hel del lådor jag tog av. Ett annat knep jag läste om var att fylla upp med ca 2 cm såjord att så fröna i, sedan när plantorna utvecklat sina karaktärsblad (inte det första bladparet som kommer upp utan de första bladen som ser ut som tomatblad) så fyller man upp med några cm jord till, eftersom tomater har en förmåga att bilda rötter från stammen. Detta genererar stabilare plantor. När de första bladen tittat upp ur jorden slår jag på växtlampan morgon och eftermiddag/kväll och dagar som känns dunkla för att ge dem en extra skjuts. 

När plantorna är ca 10cm så skolar jag om dem till planteringsjord och lite större krukor. När de sedan hade 3-4 bladpar testade jag en metod jag läst om många år hos Farbror grön - https://farbrorgron.se/halshugg-dina-tomater-som-farbror-gron/ Som han kallar för ”halshuggning av tomater”. Kort sagt så klipper man av tomatplantan vid 2 bladparet så att det på ”Moderplantan” växer ut två toppar (genererar mer frukt), dotterplantan (toppen som du klippt av) kan du sätta i vatten så nya rötter bildas och sen plantera i en ny kruka. På så sätt har du också fått dubbelt så många plantor! Just nu kan jag inte annat än att säga att det varit succé! Alla de plantor jag halshuggit har blivit stora, kraftiga och med två toppar - dessutom fick jag så pass många plantor att jag kunde ge bort 6 st till kollegor.

Här är ett gäng toppar som jag låtit stå i vatten någon vecka eller så och sedan planterade i planteringsjord, tomma mjölkpaket funkar utmärkt att så tomat (och ex luktärt som gärna vill ha ett djupt rotsystem). Jag planterar tomatrplantorna så ”lågt”/långt ner i jorden som jag kan för att få stabila plantor med mycket rötter.

Sedan någon månad tillbaka (när jag med säkerhet kunde utesluta nattfrost) och när det blev för trångt på fönsterbrädan har de flesta tomaterna fått flytta ut till uterummet. Här står de i fullt söderläge bakom en glasvägg - skyddade från vind. Jag kollar till dem varje dag och vattnar vid behov. Eftersom de står inne utan några pollinerare kommer jag nu när blommorna börjar komma köra topspollinering. Dvs försiktigt peta med en tops i blommorna och hjälpa till att pollinera dem för att öka skörden. 

Här är tomaterna i uterummet, 2/6

Tidigare år har jag varsit mycket sämre på at ta hand om mina plantor- när de blivit för stora för att ha inne har jag bara bryskt kastat ut dem ute och så har de fått ”klara sig själv” vilket nu när jag tänker efter är rätt osmart egentligen - så mycket energi jag lagt på dem sedan frö och sen bara kasta bort allt? Nej, detta år har jag haft energin att dalta med dem hela vägen! Kommer behålla dem i uterummet och handpollinera dem hela sommaren. Hoppas på riklig skörd av solvarma tomater. Det och att dra upp morötter direkt ur landet och skölja av i en regnvattentunna är mina absolut bästa minnen från min odlingsförebild, min mormor som bodde i Södra Tyskland och hade en M-A-G-I-S-K trädgård! 

Små blommor har börjat kika fram, 2/6 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu börjar det ta sig!

Sådderna jobbar på, har försökt glesa ut plantorna så lössen inte ska få fäste. Det är kul att se små glimtar tillbaka och bli påmind av väx...