måndag 30 maj 2022

Nytt till trädgården!

Efter ett par dagars stiltje i trädgården insåg jag att det måste in lite nytt för att det ska hända något! Så i lördags scrollade jag omkring på tradera och lyckades där knipa hem följande plantor:

En vit Rosenstav (15 kr)

Lik denna fast med vita blommor som ska gilla soligt läge! Jag hoppas den ska trivas bra i solrabatten på sydsidan. Blir mellan 70-100cm, så den sätter jag direkt i bakkant!






En daggkåpa (15 kr)

 En växt som trivs i halvskuggigt läge så min plan är att stoppa ner den tillsammans med den kärleksört som nu står lite malplacerat framför komposten där jag hoppas kunna anlägga det jag kallar min ”skuggrabatt”. Detta är en perenn som förökar sig lätt vilket jag hoppas kunna göra så jag kan plantera dem på fler ställen. 




En hosta (42kr)

Även denna ska trivas i halvskuggigt läge vilket gör att den också får åka ner i jorden i ”skuggrabatten”, förhoppningvis med framgång så jag ska kunna föröka den och eventuellt flytta den i framtiden till framsidan och en nordostrabatt där.







En Primula Auricula ”Don Calors” (80kr)

En primula (samma släkte som gullvivor), bilden på annonsen var supervacker så jag kunde inte låta bli. Skenade iväg mest av alla i pris (80kr + frakt), men tillsammans med mina andra gullvivor tror jag det blir ett superfint tillskott om våren! 

Får återkomma med ett inlägg om mina tankar om säsongerna i trädgården! 

Flox Sweet Summer Ocean (65kr)

En höstflox som ska trivas i sol/halvskugga som jag planerar att plantera i rabatt 2, bredvid pionerna. Jag hoppas den ska bli maffig där! 







Nu hoppas jag på positiva erfarenheter av att handla växter på tradera, än så länge är bara första delen gjord i och med vunna auktioner - hoppas allt ska komma hem smärtfritt också! Lördagen bjöd även på en tur till vår lokala barnloppis eftersom dottern pratat om en sparkcykel och jag sagt att vi ska leta på loppisen. När vi kom in stod en i lagom storlek och ett glatt barn har redan använt den så pass mycket att pris per använd minut förmodligen är under 0,50kr redan första dagen (inköpspris 65kr). 


1 kommentar:

  1. Tradera är bra för växter! Jag har handlat mycket av "jordemor73" som alltid packar fint. Hon tar dessutom bara vanligt porto 13 kr. Toppen! Fina växter du köpt!

    SvaraRadera

Med våren kom nya tankar!

Nu visar kalendern mars och de senaste dagarna har hoppet om våren starkt kommit tillbaka. Solen värmer och jag har cyklat hem från jobbet u...