torsdag 9 juni 2022

Status: traderaköpta växter

Då har det gått någon vecka sedan jag köpte växterna på tradera och lyckligtvis har allt kommit fram! Min känsla är att det är något jag gärna gör igen! Det var smidigt, alla de tre jag köpte från levererade snabbt och välbehållna plantor trots postens hanterande. De var packade i blött papper i en påse och ett emballage. 

Mitt tips är att sortera på försäljare och köpa fler från samma försäljare om det går, då sparar man snabbt in på portot. De flesta som seriöst säljer växter på tradera postar alltid växterna sön-tis för att de inte ska ligga på posten över helgen. 

Mina inköpta växter har nu fått plats i trädgården, daggkåpan och hostan får tillsammans med en kärleksört börja bygga upp det jag kallar ”skuggrabatten”, framför där har jag nu även sparat gräset till en början av en äng. 

Det syns lite dåligt, men tillsammans med maskrosorna i gräsmattan har vi kärleksörten som stått där sen våren 2019 och min nyköpta hosta och daggkåpa. Detta ska sedan utökas till skuggrabatten

Primulan och rosenstaven har fått plats i rabatt 2 och höstfloxen i söderrabatten bredvid terrassen. Så hoppas jag att de tar sig och växer till sig. 

Varje morgon tittar jag med spänning ut genom fönstret för att se om pionerna slagit ut, snart så!




2 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen tradera för växter. Som du säger - sortera på säljare och försök få till sampackning. Inga växter jag köpt på tradera har dött.

    SvaraRadera
  2. Men helt fantastiskt att det går att handla växter på Tradera. Jag tänker mest på att plantorna skall överleva frakten.

    Så kul att du har startar en blogg!

    Ha en fin kväll!
    Mvh, Anneli

    SvaraRadera

Sådderna!

I veckan har vi haft välbehövligt påsklov. Även om vädret inte visat sig från sin bästa vår-sida (annat än påskafton) har det varit skönt me...