onsdag 15 juni 2022

The nerver ending project

Jag har fortfarande inte riktigt kommit in i rytm så jag kommer ihåg att lägga in bilder på det jag för-skriver. Skyller också på de sista skälvande dagarna på terminen innan sommarlov! Men inlägget har nu kompletterats med bilder! 

Eller…. Bevattningssystemet!

Nu ska ni få följa med på mitt nerver ending story-projekt, bevattningssystemet för rabatterna. Jag ville gärna ha ett automatiskt bevattningssystem till mina rabatter så de klarar sig när vi är bortresta. Vi har fått hjälp från grannar, men är man borta 2-4v känns det skönt att ha det lite automatiskt. Så, det hela började med research. Jag konstaterade att jag gärna vill ha en timer så vattnet slås igång en gång per dygn och sen vattnar någon timme eller två. 

Jag tittade först på Gardenas bevattningssystem-satser man kunde köpa men kom sen fram till att de inte riktigt passade mina behov, så jag komponerade ihop ett eget. Det hela slutade efter många turer till affären (4 för att vara exakt) i ett system som är uppbyggt enligt:

Till utekranen kopplades en timer, som jag hade hoppats och trott slogs på upp till 2 h / dygn. Där hade jag dock fel, denna timer måste man manuellt dra tillbaka för att den ska börja vattna. Dock hoppas jag kunna koppla in en granne som har hund så att grannen när hon är ute med hunden drar upp timern 1 gång / dygn. Denna gick på dryg 300 kr 

Timern som är kopplad till utekranen, manuellt kan den dras upp till att vattna 120min/ gång

Till denna kopplar jag den slang+ slangvinda jag haft sedan tidigare, dessa löper sedan förbi entrén för att sedan delas upp med hjälp av en avdelar så jag kan koppla två slangar åt två håll, en till bärgången och en till rabatt 1, 2 och solrabatten. Denna avdelare kostade också ca 300 kr 

Förgrenaren som gör att jag från slangen till höger (som kommer från timern, kan dra två droppslangar till vänster)

Slangarna jag valde är av typen ”droppslang/svettslang”, de ligger i rabatten och svettas ut vatten, tyvärr råkade en vara lite skadad när jag köpte den och så gick den av när jag lindade ut den (och såklart hittade jag inte kvittot) så den har jag fått tejpa ihop med silvertejp så den funkar behjälpligt ändå! Dessa kostade ca 350 kr styck, för 15 m och jag köpte 2 st. 

Svettslangen i Dahliarabatten (här ser ni också min lagning av slangen till höger) 

Alla turerna till affärerna kan förklaras med att det finns en himla massa diametrar på alla kopplingar och hane/hona delar vilket gjorde att det tog ett par turer innan jag lyckades få ihop allt. Totalt köpte jag mellandelar/kopplingar för ca 300 kr också. 

Jag satte igång med projektet i mitten på maj och det tog som sagt säkert 3 veckor innan allt var på plats, nu ligger de stadigt i rabatterna och sedan dess har det kommit rätt mycket skurar vilket har gjort att jag inte fått testa systemet i långvarig torka, men jag tror iaf det kan bli bättre än att inte ha någon bevattning alls! 

Det jag just nu ångrar var att jag inte satsade på den lite dyrare timern (ca 550kr) som man kan ställa in att den vattnar 1gång / 24h och alltså inte behöver ha en granne som manuellt drar upp den. Frågan är om jag ska bita i det sura äpplet och köpa den? Det andra jag måste fixa innan sommarens första semester är bevattningsystem inomhus, jag har tidigare kört enklaste av dem alla, fylla en petflaska med vatten och trycka ner i jorden. På internet i våras såg jag reklam för en droppvattnare som man kopplar in till en petflaska som jag också sen hittade på Jula, jag köpte ett 4 pack - dock har det varit svårt att få ett bra flöde på dropparna (antingen är det för mycket eller för lite). Så jag tror nog jag kommer återgå till det normala när det gäller innomhusväxterna. Ställa dem i norrläge, vissa ställer jag i en ugnsform och vattnar i den, de som står i ytterkruka får extra vatten i den eller en petflaska och så ber jag grannen komma in en gång / vecka och fylla på. Allt som allt är det 17 inomhusväxter + 9 tomatplantor som behöver få vatten på detta sätt. 

1 kommentar:

  1. Så smart med ett ett självvattnande system, hoppas att du får det som du vill. Tror absolut att det kan vara värt det att köpa den dyrare timern.


    http://hannaskrypin.se

    SvaraRadera

Sådderna!

I veckan har vi haft välbehövligt påsklov. Även om vädret inte visat sig från sin bästa vår-sida (annat än påskafton) har det varit skönt me...