tisdag 1 augusti 2023

En stark lust att odla ätbart!

För många år sedan när jag bodde i min förra lägenhet blev jag medlem i en stadsodling, superhärligt att lära känna lite likasinnade i området och fantastiskt att få hem så mycket gott, då låg mitt främsta odlingsintresserade i grönsaker. Jag såg väl blommor som något man kunde ha lite vid sidan om. 

De första åren i huset svängde intresset och jag odlade mest blommor, kanske var det för att jag inte hade något vettigt ställe att odla grönt på, men i och med mitt grönsaksland har lusten för att odla ätbart väckts igen. Vi plockar örter och grönt varje dag (igår gjorde jag en gudomlig citron- och basilikaglass i glassmaskinen). 

Nu har squashen kommit igång, en frukt (eller gurka kanske man säger) är på gång och flera nya blommor!

Även bondbönorna kommer. Måste googla för att se när man ska skörda dem 

Uppbindningsanordningen till tomaterna blev PVC rör (som numera heter något annat), jag böjde dem och klämde fast på insidan av odlingslådan. 

Den lilla buskiga kruktomaten Vilma, hamnade tyvärr mitt inne i landet, den hade varit perfekt att sätta mot kanten, nu hamnar den i skymundan under de andra tomaterna. Men så himla mycket frukt! 

Äntligen frukter på chilin Bola Casadel, min man fick frön från en kollega, de ska dock bli röda innan man ska skörda så vi får hänga i! 

Vi har skördat flera pimentos de padron-chilis, en del tomat och sen sockerärter, gråärter och lokförare bergfeltds jätteärt (som verkligen är jätte! En skida fyller en hand!) Jag har planer på att gräva upp chilisarna och de två Vilma-tomaterna jag har för att sätta dem i kruka och ta in. Förhoppningen är att jag ska kunna övervintra dem och behålla till nästa år. Dessutom vill jag köpa lite fler olika chilisar (har spanat på lombardo och biquinho som ska vara milda båda två). Sedan är planen inför nästa år att ta sticklingar från mina jordgubbsplantor och plantera i kanske 1/2 grönsakslåda. Dessutom vill jag köpa vitlök nu i höst (tillsammans med fler krokusar) och sätta. Sockerärt- och lokförare bergfeldts kommer jag absolut köra nästa år. Förhoppningen är att bygga en stabilare växtanordning och sätta dem lite tätare. I år är landet luftigt vilket också öppnar upp för ogräs. 

Just nu lutar det åt att lådorna kommer fördelas som:
Låda 1 (närmast uterummet): Tomat, chili, vitlök 
Låda 2 (mitten): Squash (2 plantor), ärtor och bönor
Låda 3 (närmast blåbärslådan): Örter och jordgubbar 

Jag hoppas kunna klippa mer gräs och fylla på med, innehållet i lådorna är kanske i minsta lagret, men jag vill inte köpa massa jord och fylla på med, främst av ekonomiskt skäl. Sen vet jag hur gott gräsklipp är för växterna, både näring och täckning för att minska ogräs och avdunstning av vatten. Till nästa år ska jag också ta mig modet till att hyra en kompostkvarn via Hygglo, jag vet att det finns i området men jag vet inte varför jag inte vågade göra det i år. Sedan när vi klipper häckar ska jag göra om det till finfördelat material och fylla på i lådorna. Det är nog en tröskel jag bara måste över och sen kommer jag nog tycka det är fantastiskt att hyra via dem. Tänk att slippa packa in allt material i bilen och åka till återvinningen med det - det är ju material som kan göra nytta i trädgården! 

Det var tankar i sensommaren, denna vecka bjuder Stockholm på riktigt ruskväder med regn nästan varje dag. Vi försöker ta vara på de korta solglimtarna men morgondagens 22mm regn ska vi fly undan på Naturhistoriska Riksmuseet (eller slottet som min dotter kallar det när vi åker förbi med tåget till stan). 










2 kommentarer:

  1. Hej,
    Du är makalös med dina odlingar. Jag är så imponerad. Naturskyddsföreningen odlar på åkern bredvid oss och jag ser att det växer så det knakar. Jag smakar av deras ärtor vaje gång jag går förbi. Så söta och goda. På gården har vi ett växthus. Jag tänker försöka lära mig hur man odlar i ett sådant.
    Att odla ätbart är helt fantastiskt.
    Ha det gott!
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper fröer och driver upp! Brukar sätta igång i februari! Men det går ju likabra att köpa färdiga plantor. Jag kör ju frö för att jag tycker det är roligt! :D

      Växthus är en dröm för mig - men tomten är lite liten för att det ska kunna få plats med ett växthus. Om du bill börja odla så är ju färdiga plantar en liten genväg att ta. Sen ska man försöka att inte vara så sträng mot dig själv - vissa saker går bra och andra inte..

      Radera

Nu börjar det ta sig!

Sådderna jobbar på, har försökt glesa ut plantorna så lössen inte ska få fäste. Det är kul att se små glimtar tillbaka och bli påmind av väx...