söndag 16 april 2023

Dahliadags!

I veckan kom mina dahlior som jag beställde i vintras, jag beställde två nya sorter, en Renate tozio som går mer åt det orangea hållet med lite mörkare stam. 

Renate tozio

Happy single kiss 

Sen blev det en som heter Happy Single Kiss, också den mer åt det orangea hållet med ännu mörkare stammar. Jag hoppas att dessa ska passa bra mot vår husfasad som är ljusblå.

Dahliorna har nu åkt ner i plastpåsar (jag tog 3 l påsar) och fyllde med planteringsjord och la i knölen, inget vatten (det som finns i jorden ska räcka), sedan ställde jag dem i fönstret. Jag hoppas de två knölarna jag sparade från i höstas har klarat sig (är lite skeptisk då de kändes lite ”svampiga”). 

Nästa helg blir det också inköp av amerikanska blåbärsbuskar! Äntligen har den lokala plantskolan fått in fler sorter så då ska vi köpa in det! Vårvärmen har kommit med besked i huvudstaden, nästa vecka ska vi få dagar med upp emot 16-17 grader! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu börjar det ta sig!

Sådderna jobbar på, har försökt glesa ut plantorna så lössen inte ska få fäste. Det är kul att se små glimtar tillbaka och bli påmind av väx...