söndag 27 november 2022

Vinterförvaring av pelargoner

Att lösa en vinterförvaring av pelargoner har tidigare år känts svårt. Med ca 20 grader inne och Stockholms bristande solljus har blommorna tidigare år skjutit iväg och blivit rejält rangliga. Förra året chansade jag och ställde ut dem i uterummet, det var inte lyckat utan samtliga pelargoner som stod där ute dog. Vet ej om det var chocken över att flytta ut eller om det frös där ute. 

Så i år har jag haft dem i vardagsrummet som vanligt. Med en innertemperatur på mellan 17,5-18,5 grader (pga el-krisen) har de inte stuckit iväg fullt så mycket som tidigare år. Jag har dock tänkt att jag ska flytta upp dem i vårt minst använda rum (det som senare ska bli barnrum - (snart) 3 åringen har ännu inget eget rum). Där har vi just nu stängt av elementet, dragit för rull- och vanliga gardiner och stängt dörren. Så där är det nog ev ner mot 16 grader. 


Här står de, pelargonerna som ska vinterförvarar

I och med att det är inomhus är det också lätt för mig att kika till dem, det kommer inte frysa utan den enda ”farhågan” jag har är väl mörkret. Pelargoner ska ju klara en period av mörker, men jag har ju alternativet att dra upp rullgardinen. 

Nu ska jag fortsätta min gräddning av bröd, tekakorna är inne i ugnen och vid 11 har lussekatterna jäst klart. 



2 kommentarer:

  1. Det är väl mörkret som skulle kunna döda dem. Vi har vinterförvaringen i källaren och där har jag två växtlampor på timer.

    Du kan ju också ta några "ifall att" sticklingar just in case :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har för mig att man ska kunna ha pelargoner i mörker.. En av mina "finaste" har jag kvar nere i vardagsrummet. Den vill jag alltid ha på olika ställen av säkerhetsskäl!

      Radera

Nu börjar det ta sig!

Sådderna jobbar på, har försökt glesa ut plantorna så lössen inte ska få fäste. Det är kul att se små glimtar tillbaka och bli påmind av väx...