fredag 14 oktober 2022

Vinterförvaring knölar

I helgen grävde jag upp dahliorna och ranunklerna (de som ej hade grott om, jag var osäker på om de klarade en vinter ute och läste på i efterhand vilket de inte gör så i helgen som kommer får jag gräva upp de andra också!). De har stått inne för att torkas och idag tog jag tag i att borsta dem rena från jord och paketera för vinterförvaring. 

De små är ranunkelknölar och de stora några av dahliorna. 

Ranunklerna har verkligen förökat sig, tror jag började med typ 8-10 st i våras - och nu har jag inte ens grävt upp alla! 
Paketerade och klara för vintern!

Jag tog två kartonger där jag bottnade med packmaterial som jag hade hemma. Jag gick på papp eftersom jag vet att det behöver kunna andas. Sedan lade jag i knölarna och fyllde på med pappåsar (sådana man får från kommunen för att sortera matavfall i. Jag rev upp dem och knölade ihop dem så de håller luftlager och då funkar som isolering.) Knölarna ska ju inte frysa men får inte ligga för lufttätt så de möglar. Sedan åkte de ut i garaget. Vi har ett garage som sitter ihop med grannens och dessutom är bakre väggen avdelat och vårt uterum är på andra sidan väggen. Det innebär att vi längs in i garaget mot ena hörnet har jag grannens garage åt ena sidan samt vårt uterum bakom. Där ställde jag dem i en hylla (inte direkt på garagegolvet alltså) och håller nu mina tummar för att de ska klara övervintringen. Jag har aldrig gjort detta innan så jag vet inte hur det går. Vi får helt enkelt se, överlever de är det en vinst. Klarar de sig inte får man köpa nya helt enkelt! Garaget har under de 3 vintrar vi bott här hållet frostfritt så det vore väl typiskt om det inte gör det i år… 

Till helgen ska jag också plantera ut de sista lökarna jag köpte i höstas. Sedan blir det lite krattning av löv, täckning av rabatter (använder löven från träden) samt att vi påbörjat fällningen av ett träd som växer oss ut tomten. 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu börjar det ta sig!

Sådderna jobbar på, har försökt glesa ut plantorna så lössen inte ska få fäste. Det är kul att se små glimtar tillbaka och bli påmind av väx...