onsdag 12 oktober 2022

Uppföljning elförbrukning

Dagen efter jag skrivit om elen i inlägget "ställ om" kom september månads elförbrukning. Vårt hus på 125 kvm med 3 invånare (2 vuxna + 1st 2,5 åring) förbrukade 320kwh el i september. 

Jämför vi med sep förra året förbrukade vi då 483 kwh vilket blir 66% av förbrukningen. Vi har alltså med tämligen små medel lyckats kapa runt en tredjedel av vår förbrukning. Det vi fokuserat på är:

- Värme: Målet var att inte sätta på värmen i hela sept, vi lyckades nästan. Maken var hemma några dagar pga sjukdom runt sista september. När temperaturen inte steg över 18°C mitt på dagen kastade han in handduken och slog på värmen 29/9.

- Varmvatten: Tvättmaskinen har inte gått varm, har börjat tvätta underkläder på 40°C ist för 60°C vilket gör att vi kapar några maskiner i månaden (samkör då vanliga kläder + underkläder). Vi ser till att vänta med att tvätta till maskinen är riktigt full och torkar all tvätt på ställning. Duscharna har vi också tänkt på och kapat ner i antal, värme och längd. 

- Allmän elanvändning: Vi är noga med att stänga av lampor och elpryttlar. Kvällstid har vi i princip 2 läslampor tända vid soffan samt en liten nattlampa hos dottern. 

Den senaste veckan har vi haft lite av reapris på elpriset. Jag laddade i fredags ner Ellevios app och där kan vi få timläsning (inte i realtid men en dag senare) samt få en indikation på vad elpriset kommer vara dagen efter. Det har varit otroligt skönt att se att elen kostar mellan 5-20 öre istället för 2-5 kr/kwh. Trots det har vi haft en förbrukning som legat på ca 7-9 kwh på vardagar och 11-12 kwh på helger (jag har bakat de senaste helgerna, både bröd och bakverk vilket gör att det "sticker iväg")

Senaste dagarna har vi också kunnat ha värmen avstängd i huset då det varit så pass varmt på natten och soligt på dagar så huset värms upp av det. Har vi tur kan vi klara oss med värme på kanske 20 av oktobers 30 dagar. 

Om det är något positivt som kommer ur det här så tycker jag verkligen jag blivit ännu mer medveten (jag var rätt medveten förut) men nu är det på en helt annan nivå! 




1 kommentar:

Nu börjar det ta sig!

Sådderna jobbar på, har försökt glesa ut plantorna så lössen inte ska få fäste. Det är kul att se små glimtar tillbaka och bli påmind av väx...