måndag 8 augusti 2022

Vilket lyft för uterummet!

Vårt garage är avdelat och de tidigare ägarna hade satt in ett stort glasparti som är skjutdörrar, ett uterum. Vi har använt det som förvaring på ett ganska dåligt sätt. Saker har bara stått på golvet och uterummet har varit fullt, man har behövt plocka ur saker för att ta ut ex gräsklipparen. Det är jag verkligen allergisk mot! 

Jag glömde givetvis att ta en förebild innan staren, men här ser ni lite hur det ser ut. Kanske inte ser så trångt ut, men betänk att allt nedan stått på golvytan. 

Bös som stått på golvytan. 

Tidigare i somras kom jag på att det jag behöver är ju lagerhyllor, av typen Ivar. Så jag hängde på blocket i början av sommaren med fick inte napp. Jag tyckte också hyllorna var rätt dyra så jag surfade in på IKEA och ramlade över budgetvarianten av lagerhyllor, Hejne. Som skulle bli billigare än begagnade Ivar, så det blev en tur till IKEA och 2 sådana hyllor köptes och monterades. Dessutom kom jag på att vi ju skulle ha en upphängningsanordning till takboxen. I taket? Nej, det blev en vägghängd från Biltema. 

Takboxen på plats på väggen (jag ville inte hänga den för högt upp, så det blev 80cm från golvet. Tillräckligt högt för att ex gräsklipparen och dotterns dockvagn ska gå in under. 

Hyllorna monterade och klara, längst ner har vi krukor och jord, på hyllplan 2 köpte jag även ett skoskydd på IKEA vilket gör att jag hoppas det i vår ska fungera som lite växthus/kultivering för frösådder. Sedan grillkol och överst balkonglådor som förmodligen ska säljas då vi inte använder dem. 

Krokarna på väggen monterade jag förut i somras och de små bänkarna fick bli en minihylla (de hade jag inne som odlingsbänkar innan dottern kom). 

Det är helt orimligt hur bra det blev på sådan liten insats. Totalt tog det mig ca 1h, inklusive att jag fick skruva om takboxstativet en gång då jag satt det upp och ner. Jag rensade också ut lite blandat skräp, några plastkrukor som blivit demolerade - men med tanke på hur mycket mer plats vi fått är det galet att jag inte rensat ut ännu mer! 

Klockan är nu 10.30 och jag har gjort det jag hade som plan för sista semesterdagen, klippt gräset och organiserat uterummet. Nu börjar jag på det extra jag tänkt mig, nämligen mina traderapubliceringar. Jag har gjort en ordentlig räd bland dotterns urvuxna kläder och har någonstans 25 aktiva annonser, igår gick hennes gamla vinteroverall för 365kr (och jag köpte den förra sommaren för 250kr!). Ska försöka hålla uppe någonstans kring 25-50 annonser/ månad i höst. Men först ska jag gå ut och kolla på mitt verk i uterummet! :D 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utplantering av tomater

Under långhelgen tog jag ut tomaterna för första gången, en dag fick de stå ute (tyvärr i lite för stark sol) innan de sen fick komma in på ...