onsdag 5 april 2023

Dags att väcka oxalisen!

Vinterdvalans oxalisar, finns det något mer deppigt? Tror inte det. Min oxalis köpte vi som en krukväxt sommaren 2020 från Sofiero i Helsingborg. Jag har dem inomhus som krukväxt, förra våren delade jag på rhizomerna och det blev tre krukor.

Peppade växter?

Men, jag vet att om några månader kommer dessa vara fantastiskt fina! Härligt mörklila i bladverket med ljuslila skira klockor! Fantastiskt komplement till pelargonerna som lyser med sina gröna bladverk! Jag passade också på att dela rhizomerna, gjorde 3 små kit som jag la upp på tradera, och fick direkt ett bud! 

Oxalis Triangularis 

Skira ljuslila klockor!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu börjar det ta sig!

Sådderna jobbar på, har försökt glesa ut plantorna så lössen inte ska få fäste. Det är kul att se små glimtar tillbaka och bli påmind av väx...