tisdag 20 december 2022

Jullov

Idag har jag haft min sista lektion och imorgon har vi julavslutning. Imorgon är det också vintersolståndet vilket bör firas. 

Sedan väntar ett 2,5 veckor långt lov för vår del, jul firas hos svärföräldrarna och nyår nere hos min sida av släkten i Skåne. I övrigt hoppas jag att jullovet ska bjuda på mycket lugn och ro (så mycket som det går med en snart 3 åring), skidåkning, bakning och sen mitt nya intresse, virkning! 

Jag försökte för några år sedan lära mig att virka men det gick inte bra, jag fick helt enkelt inte det att funka utan la ner det. Sedan pratade jag med en gammal kollega som stickar tröjor, mössor och sockor m.m. och hon inspirerade mig till att försöka igen och denna gång fick jag till det! Några mormorsrutor virkades, jag påbörjade ett par handledsvärmare (som blev alldeles för stora och sen blev en tvångströja till ett gosedjur (utan hål för ärmarna) och mitt nyaste projekt är en liten uggla, jag hittade en youtubevideo som jag följer. Det närmaste som är på gång är att kroppen ska sys ihop och ögon och näbb ska sättas på. Sedan har jag garner och virktillbehör för 700kr lagda i en varukorg på en hemsida. Vill trycka på köp NU - men hejdar mig eftersom vi efter jul ska iväg och jag inte vill att det ska komma fram när vi är borta. 

Dottern har önskat sig en enhörningskorg (källa)

Själv vill jag göra någon form av korg som jag kan ha mina pennor och småpryttlar på jobbet i. (källa)

Så ser vi fram emot sportlovet och odlingsstarten för året! Knölar ska väckas till liv och frön ska sås! Sen hoppas vi på en härlig vår! Har stor förhoppning att jag äntligen i år ska få blom på aklejorna jag fick som frö hösten 2021!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu börjar det ta sig!

Sådderna jobbar på, har försökt glesa ut plantorna så lössen inte ska få fäste. Det är kul att se små glimtar tillbaka och bli påmind av väx...