söndag 9 oktober 2022

Dahliasäsongen är över

I morse när vi gick upp vid 7 tiden stod termometern på 0,6°C och första nattfrosten hade slagit till på allvar, dahliorna hade blivit lite temperaturpåverkade så nu tog jag tag i och grävde upp knölarna. 

Men först passade jag på att klippa av en sista bukett!

Uppgrävningen påbörjad!

Tyvärr misstänker jag starkt att en av mina knölar drabbats av Bakterios, av slump såg jag en trädgårdsmästares instagram dagen innan där hon visade en knöl med bakterien. Min var misstänktsam lik men massa små knölar på knölarna. Jag tog beslutet att slänga den knölen. Känns tråkigt då den gett så himla fin blomning. Men, bakterios är ytterst smittsamt och sen kom jag på att jag har en stickling från den dahlian inomhus i en kruka som jag tog i våras och som jag aldrig kommit mig för att sätta ut. Den ska jag också ta och gräva upp för vinterförvaring. 

Knölarna ligger i en kartong inne för att torka några dagar och så kommer jag fylla på med tidningspapper innan de får flyttas ut i garaget för vinterförvaring. Jag tog även upp några av de ranunkler som inte börjat gro igen. De knölarna hade massduplicerat sig så jag kommer definitivt ha knölar att sälja i vår. De som har grott igen får jag tag upp om några veckor tänker jag eftersom de också ska vinterförvaras. 
Kartong med dahlia och ranunkelknölar. 

Idag har vi haft en härlig höstdag med ljumna temperaturer tack vare solen! Vi har hunnit med en härlig höstpromenad i skogen med tillhörande fika! Det sista för helgen är att jag ska färdigställa biskvierna, gjorde för lite smörkräm så det fick bli en ofrivillig paus! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu börjar det ta sig!

Sådderna jobbar på, har försökt glesa ut plantorna så lössen inte ska få fäste. Det är kul att se små glimtar tillbaka och bli påmind av väx...