söndag 18 september 2022

5,5 liter juice

 Idag fick jag med råsaftcentrifugen (åbäket) hem och satte direkt igång. Dottern rustade sig med sina hörselkåpor och så körde vi igång! Den låter rätt rejält, men vilken skjuts det var i den! Ca 40 min (inklusive ett rejält misstag då det var stopp i röret ut så ingen juice kom ut) tog det att musta 5,5 l färdig juice varav 5 l fick åka in i frysen.

Jag har sett ut ett annat äppelträd som ligger påväg hem från jobbet där jag på tisdag ska stanna och palla äpplen, dessutom har en familj några hus bort lagt ut korgar med äpplen! Med tanke på att 1 flaska juice numera kostar över 25 kr känner jag mig nöjd!

Äppelmust i frysen


2 kommentarer:

  1. Så bra att kunna göra egen must. Det finns mycket äpplen nu och många är generösa och delar med sig.

    http://hannaskrypin.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis! För någon vecka sedan cyklade jag förbi en trädgård där en person var ute och jag frågade om jag fick plocka lite äpplen vilket inte var något problem. Tror de flesta med stora äppelträd har svårt att göra av med allt!

      Radera

Nu börjar det ta sig!

Sådderna jobbar på, har försökt glesa ut plantorna så lössen inte ska få fäste. Det är kul att se små glimtar tillbaka och bli påmind av väx...