torsdag 4 augusti 2022

Klippning av syrenhäck

Termometern står just nu på 27,3°C och jag har just färdigställt årets trimning av häckarna. Den lilla framsidan omgärdas av en ligusterhäck och är i norrläge, det gör att det inte blir speciellt mycket tillväxt varje år så det räcker med en mindre trimning om ca 45 min. Den är även enbart ca 150cm hög vilket gör att jag också kommer åt med att enbart stå på en stol. 

Baksidan däremot omgärdas av en syrenhäck som vi försöker hålla på ca 200 cm höjd. Den skenar alltid iväg och kräver sig en rejäl tuktning varje höst. 

Syrenhäcken före ansning 

Påväg hem från semestern tog vi ett strategiskt stop i Sundsvall och handlade en grensåg samt ett par hörselkåpor till dottern (vilket också visade sig vara det bästa köpet för underhållning i bilen, hon underhöll sig med dem i en god timme!). Direkt när vi kom hem startade jag ansningen med Schersminbusken. 
Bilden är från innan vi åkte på semester så den hade vuxit ännu mer.

Efter ansning! Jag klippte både runt om samt klippte ur massor för att den skulle bli lite mer luftig vilket förhoppningsvis ska ge mer blommor nästa år. 

Näst på tur var även forsythian som jag även tidigare år stammat upp lite för att släppa in lite som till Dahliarabatten. Det stora arbetet var ändå syrenhäcken, som fick sig en rejäl åtgång. Se efterbilden nedan. 

Jämför med bilden ovan! Luftigt!! I förgrunden syns den enorma majbrasa som nu huserar på vår tomt av biomassa som jag ansat bort. 

Vy åt andra hållet. Totalt har vi fått åtskilliga kvadratmeter mer trädgård då jag rensat ut sidoskott från syrenen, den måste man verkligen tukta så den inte tar över trädgården! 

Dock var det något vi älskade med trädgården när vi var på visning, att det var så privat och skyddad! 

Nu återstår bara att åka till tippen med denna majbrasa. Kan inte förstå att jag klippt ner så himla mycket! Vi har dessutom en stor hög på utsidan av trädgården som jag klippt från andra hållet av häcken, den yttre delen hade vi inte ansat alls sedan vi flyttade in så det var på tiden! 

Total tidsåtgång på allt detta har varit ca 5,5h fördelade på 3 tillfällen. Jag har verkligen fått slita i värmen men samtidigt är jag så stolt över arbetet! Jag förstår verkligen att folk lejer bort sånt här arbete, men då får man ju då inte tillfredsställelsen av att göra det själv! Vi har nog goda 2-3h kvar av arbetstiden också med ett antal vändor till tippen. Några grannar hade tidigare en kompostkvarn som kan kan köra igenom grenarna i och få ur flis som man kan lägga i trädgården, men den hade de sålt - annars hade jag lånat den och köttat igenom det mesta för att få lite flis att täcka med. Hade funderingar på att kanske hyra en via Hygglo men maken tyckte det kändes lite onödigt då vi kan låna släp av en granne. Frågan är ju vad som genererar mest arbete - hyra och kötta i kompostkvarn eller lasta släp och åka till tippen? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utplantering av tomater

Under långhelgen tog jag ut tomaterna för första gången, en dag fick de stå ute (tyvärr i lite för stark sol) innan de sen fick komma in på ...