onsdag 25 maj 2022

Trädgården

Hösten 2018 köpte vi vårt hus och fick tillträde till det i feb 2019. Trädgården beskrevs av förra ägaren som en prunkande oas och de berättade om den som sitt tredje barn. Tyvärr är det inte en bild jag helt delar med dem - jag skulle snarare beskriva den som en gräsmatta med lite rabatter. I figuren nedan finns en (ej helt skalenlig) skiss över trädgården för att en bättre översikt ska kunna ses. Jag har dock glömt att pricka in vissa saker.

Skiss som visar uppbyggnaden av vår trädgård.

Framsidan är beläget i nordostlig riktning och den förändringen vi gjort där är att vi tagit ner två stora björkar som vi inte tyckte passade i en trång trädgård. Sedan finns ett litet äppelträd som tack vare att björkarna försvunnit fått en ny renässans. Ett mindre trädäck är placerat här med en utgång från köket samt en stor rödavinbärsbuske bredvid den. Denna uteplats använder vi främst vid väldigt varma sommardagar då det blir för varmt på sydsidan. 

Framsidan (NO sidan), röda vinbärsbusken till vänster, altan samt det lilla äppelträdet. 

Mellan garaget och huset har vi en huvudentrén med två kvart-rabatter (brorabatterna) samt det jag kallar bärgången. Hit har jag styrt bärbuskarna totalt finns här 4 rabarberplantor, 1 uppstammat rödavinbärsträd, 2 hallonbuskar, 2 krusbärsbuskar samt lite jordgubbs- och smultronplantor. Dessutom återfinns rabatt 1 här (den första jag satte rabattkanter om) samt en forsythia.


Bärgången, den uppslammade vinbärsbusken till vänster, rabarberplantor i förgrunden till höger samt skymten av rabatt 1 (Dahlia, Ranunkler, Aklejor) till höger bakom rabarberplantorna


På baksidan (eller sydsidan) har vi vår “stora” gräsmatta (gräsöken), ett uterum på baksidan av garaget med en liten trall, en liten sandlåda, ett större träd (hägg) med en kompost under, ett mindre äppelträd, ett större plommonträd, en björnbärsbuske, 2 små pallkragar med jordgubbsplantor samt rabatt 2, en schersminbuske, stora altanen och rabatt 3. 


Här är större delen av vår baksida (gräsöken), vår altan på baksidan är till höger och plommonträdet rakt fram. Vårt lilla äppelträd syns också i mitten. 

Här är vänstra delen av baksidan (samma lilla äppelträd syns här till höger) 


Förra bilden är tagen med uterummet i ryggen och här har jag alltså vänt mig 180° om, här ser ni årets tomatodling som dagtid står i uterummet (och massa bråte). Till vänster syns andra ändan av bärgången, en krusbär och en rabarber. 


Vi har inte gjort jättemycket med trädgården sedan inflytt, främst för att det tagit ett bra tag för mig att fundera ut var jag vill med trädgården samt att vi blev föräldrar 2020 och tiden inte riktigt funnits. I och med att vår dotter nu är (snart) 2,5 år och att jag numera kan jobba lite i trädgården hoppas jag kunna ta upp mitt trädgårdsintresse och påbörja vägen från en gräsöken till en prunkande oas. Tanken med bloggen är också att jag ska kunna dokumentera och få perspektiv på hur denna förvandling äger rum samt dokumentera trädgårdens säsonger. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Med våren kom nya tankar!

Nu visar kalendern mars och de senaste dagarna har hoppet om våren starkt kommit tillbaka. Solen värmer och jag har cyklat hem från jobbet u...